ontbijt op de dz - Fanny Hopmans

Voeding en skydiven

Gezonde voeding is een hot topic bij velen van ons. Variërend van Paleo tot 100% vegan of voor een aantal (noodgedwongen) glutenvrij, tegenwoordig kun je veel kanten op met je voeding.

Maar wat is nu een goede combinatie van voeding voor het skydiven? Daarover lopen de meningen uiteen. Er zijn ook veel mensen die te weinig eten op een skydive-dag en ’s avonds helemaal uitgeput. Ik leg je graag uit wat mijn ervaring is qua voeding tijdens een trainingsweek of weekend.

Start van de dag

Doordat ik door de week aan intermitted fasting doe heb ik vaak ’s morgens niet zoveel honger. Maar de kerozine dampen maken mij niet gelukkig en daarom ontbijt ik toch. Ik begin met muesli (home mixed) gemaakt met havermout, lijnzaad, pitjes en eventueel wat kokosflakes. Daar gaat fruit bij, zoals banaan en besjes, perzik of peer en af en toe wat (lactosevrije) yoghurt of soya yoghurt. En afgelopen trainingsstage ging er ook een stukje pure chocolade (70% of meer) bij. Daar kreeg ik gelijk een blij gevoel van. En jaloerse ogen van andere para’s die mijn hapje zagen….

Je kunt ook nog wat eiwitpoeder door je yoghurt mengen, dit is vooral fijn als je merkt dat je spieren wat stram zijn. Met dit ontbijt krijg ik al een deel van mijn vitamines, eiwitten en koolhydraten binnen.

Ik kies voor zo min mogelijk suiker in de ochtend, juist omdat dit pieken geeft in je bloedsuikerspiegel, waardoor je insuline hormoon harder moet werken. Hierdoor krijg je die dips en heb je het gevoel dat je weer wat moet eten om wakker en alert te blijven. Dat wil ik dus voorkomen. In de ochtend drink ik ook behoorlijk wat water, dit is ook een prima vulling en zorgt ervoor dat je je afvalstoffen kunt afvoeren. Ik houd van koffie, normaal probeer ik pas rond 0930-1030 mijn eerste bakkie te doen, maar tijdens een trainingsstage loopt dat meestal anders en drink ik koffie bij het vroege ontbijt.

Vitamines en supplementen online kopen

Tussendoortjes

Tussendoor heb ik dan niet zoveel nodig, dat vind ik ook prettig om niet met eten bezig te zijn. Mocht het zo uitkomen dat we tussen 1200 en 1330 een aantal back to backs maken, dan eet ik een handje nootjes en/of een boterham tussendoor. Hierdoor weet ik zeker dat ik het red tot na de “lunchtijd”.

In de middag heb ik dan wat meer ruimte voor een tussendoortje: snacktomaten, nootjes, boterham, soms een koekje, of een dropje…Nou ja, tijdens een trainingsstage ben dan wat vrijer qua voeding, zodat ik iets meer ruimte heb om mijn energie aan te vullen waar nodig. Het ergst zijn de momenten dat je moet wachten, bijvoorbeeld bij slecht weer. Dan heb ik de neiging om te gaan snaaien. Een rijstwafel met een dun laagje pindakaas biedt mij dan uitkomst, maar het liefst ga ik iets doen om niet te gaan snaaien.

Wat doe je dan bij een dip?

Een kopje koffie, dat helpt erg goed. In ieder geval probeer ik van de snelle suikers af te blijven. Een stuk fruit, dadels, gedroogde abrikozen of wat groente en nootjes helpen ook prima de motor weer een duwtje te geven. Je kunt natuurlijk ook een gekookt eitje eten. Ik probeer tijdens standby’s ook actief te blijven, zodat ik snel kan opstarten.

Vitamines en supplementen online kopen

Lunch tijdens een skydive dag

Ik een graag groente en mijn lichaam heeft dit ook hard nodig. Mijn darmen werken er gewoon beter op. Dus standaard gaat een salade met tomaat, paprika en komkommer mee. Om koolhydraten binnen te krijgen eet ik een aantal boterhammen met pindakaas of hummus. Maar ook kaas vind ik erg lekker op brood, dit is ook fijn om je hoeveelheid zout binnen te krijgen. En ik eet dan wel bruin brood, zuurdesem is mijn favoriet. Dit heeft puur en alleen met mijn gestel te maken.

Avondeten

Na het trainen drink ik graag een drankje, maar dat is tijdens een wedstrijd alcoholvrij, zoals tonic of bruiswater. Maar zijn we klaar… dan gaat een biertje er echt wel in! De avondhap probeer is gezond te houden, pasta met rode saus met veel groente en wat kaas, een risotto, een curry of een groentetaart die al eerder is klaargemaakt. Een mix van alle voedingsstoffen, met in de hoofdrol groente en voldoende eiwitten en koolhydraten om de spieren in balans te houden.

Met andere woorden, ik probeer mijn voeding in de gaten te houden en de voedingsstoffen die ik nodig heb iedere dag binnen te krijgen, maar ik ben dol op chocolade, ijsjes en als ik mij verveel ga ik snaaien… Daarom neem ik een tas met eten mee, daarin zit mijn eten voor de dag en wat reserve snacks.

Vitamines en supplementen online kopen

Wat eet jij tijdens een springdag? Let je op je voeding als je aan het trainen bent? Heb je tips die je graag wil delen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.