Motivatie

Deze periode vergt veel van ons. Je kunt natuurlijk op de bank gaan zitten met een grote reep chocolade, zak chips en een drankje erbij, onder een dekentje, wachten tot het voorbij is. Niet kunnen parachutespringen is voor velen van ons ondenkbaar. Helaas is dit momenteel wel de realiteit. Hoe houd jij jezelf gemotiveerd om klaar te zijn voor de periode dat we wel weer uit goedwerkende vliegtuigen mogen springen?

Natuurlijk is het niet moeilijk om die motivatie omhoog te halen en die kriebels te voelen. Hoe gaat het bij de leden van (top)teams, die als doel hebben te presteren tijdens wedstrijden? Hoe gaan zij er mee om? Om daar beeld bij te krijgen, ben ik in de wereld van motivatie en doelen gedoken.

Soorten motivatie

Er zijn twee soorten motivatie: een intrinsieke en extrinsieke motivatie. Deze twee kun je allebei goed gebruiken om je doelen te bereiken.

Intrinsieke motivatie

Intrinsieke motivatie komt vanuit jezelf. Je werkt hier vanuit je wil en dat komt terug als je je motivatie uitspreekt: je wilt iets bereiken. Een voorbeeld: Je merkt dat je pak strak zit en je range is verminderd. Je voelt je niet happy omdat er een paar kilo teveel aanzit en besluit af te vallen.

Of je merkt dat je achter de feiten aanloopt in sprongen en besluit dat aan te pakken met visualisatie oefeningen.

Thuis heb je ook genoeg van dit soort situaties, denk maar aan het huis schoonmaken: je doet dit omdat je het fijn vindt om in een schoon huis te leven, of is het omdat je anders commentaar krijgt van je omgeving? Is die tweede reden jouw motivatie? Dan is het een extrinsieke motivatie…

Extrinsieke motivatie

Extrinsieke motivatie komt van buitenaf. Bijvoorbeeld je gewicht: Je teammaatjes vinden je het niet fijn dat de tunnel harder moet voor jou en geven aan dat je af moet vallen. Je doet moeite en je valt een paar kilo af. Doe je dat voor jezelf of voor je teammaatjes? Deze vorm van motivatie is vaak te beschrijven met het woord moeten.

Wat is jouw motivatie geweest om te gaan parachutespringen? Was het je omgeving die je uitdaagde, of was het jij die jezelf uitdaagde om grenzen te gaan verleggen? Wat heeft je gemotiveerd om door te gaan met springen? Was het een middel om jezelf te bewijzen tegenover anderen of is het omdat je er zelf voldoening uithaalt?

Extrinsieke motivatie komt misschien over dat het geen “goede” motivatie is, maar deze motivatie kan juist de intrinsieke motivatie weer triggeren. Als je samen met je team naar een doel werkt en het pad bewandelt, geeft dat jouw intrinsieke motivatie ook weer meer vuur. Hierdoor kun je samen tot nieuwe inzichten komen, die je alleen misschien niet had ontdekt.

Doelen stellen

Voor velen van ons is het helpend om doelen te stellen om gemotiveerd te blijven. Dingen die je wil bereiken, groot of klein. Maak maar eens een lijstje wat je zou willen bereiken in dit of volgend spring seizoen. Waarom wil je deze doelen bereiken?

Durf te dromen. Wil jij de koning(in) in bigway worden? Welke stappen denk je te gaan nemen? Praat hierover met anderen, hierdoor kun je informatie verzamelen hoe je het proces kunt gaan inrichten. Belangrijk is ook dat anderen weten wat je wil gaan bereiken. Ook al zijn wij Nederlanders niet zo van het “dream big and speak out”, het kan je wel helpen om je doelen te bereiken. Soms heb je namelijk wel die extrinsieke motivatie nodig, die extra push. Daarnaast blijft belangrijkste: hoe graag wil je dit, hoe intrinsiek is jouw motivatie? Hoe vaak per week of per dag ben jij bezig met het bereiken van je doelen?

Dan komt natuurlijk ook een financieel plaatje om de hoek kijken. Hoe ga je dit realiseren? Zijn je doelen ook realistisch op dit vlak. Je kunt werken met SMART doelstellingen om alles goed in kaart te krijgen:

  • Specifiek: zijn je doelen niet te vaag of te ruim.
  • Meetbaar: hierbij benoem je de criteria. In het geval van bigway kun je de afspraak maken dat je start met het vinden van een comfortabel slot, dat je dat het seizoen gaat vliegen.
  • Acceptabel: geef je een commitment aan de doelstelling?
  • Realistisch: denk even na, is het realistisch om te zeggen dat je met 300 sprongen je doel bereikt?
  • Tijdgebonden: in welke periode wil je dit realiseren?

Soms is je ambitie zo groot en blijkt het dat het niet haalbaar is om je doel in een keer te bereiken. Denk in kleine stapjes, maak tussendoelen. Hierdoor zul je merken dat je deze kleinere doelen wel kunt bereiken en je motivatie hierdoor stijgt om aan het grotere doel te blijven werken. 

swoop sabre2 Algarve skydiving - Copyright

Proces – de tussenstapjes

“We believe talent isn’t born, it’s created. Een uitspraak van een groot sportmerk waarmee ze hun podcasts online afsluiten. Juist het proces om tot je hogere doel te komen is er een van de lange adem. Denk je dat het freestylers lukt om in een keer in een split door de lucht te vliegen? Of dat het swoopers lukt om perfect tussen de gates door te vliegen en in het accuracy vak te landen? De weg ernaartoe is zo belangrijk, durf daar ook van te genieten, stil te staan en vooral ook te accepteren. Een doel bereiken moet ook leuk zijn, want stel: je zou het niet leuk vinden omdat je zo gefocust bent op het behalen van je doel, heb je dan wel plezier in hetgeen wat je doet? En plezier is ook een motivator. Soms moet je zelfs een stapje terug om net een ander pad in te slaan, wat je eerder nog niet ontdekt zou hebben. That’s the way the cookie crumbles.

Durf aan jezelf te blijven werken, het is de grootste en mooiste investering die je kunt doen voor jezelf!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.