AN-72

First International Bigway Event in Ukraine

Skydiven in Oekraïne, hoe kom je erbij?

Het was ergens in juni 2017. Een vriendin had een bericht online gezet over springen uit een Antonov-72. In Oekraïne. WTF? Pling Pling… wat berichten later stond ik ingeschreven. Fingers crossed, hopelijk word ik ingeloot. Inmiddels heb ik wel wat ervaring, maar of dat dit voldoende zou zijn?

Die avond krijg ik het geruststellende antwoord: You’re in! Danny was inmiddels ook op de hoogte. Lichte blik van hmmm.. ik wil ook. Maar ga vooral! Cool. De tickets waren na wat zoekwerk geboekt via BelAvia. Niet bekend, maar blijkbaar wel bij de Alliance aangesloten. Het zal wel goed zijn.

Op reis naar…

Eindelijk was het zover, we konden op avontuur!

landing Oekraine - Foto Fanny Hopmans
Boven Oekraine – Foto Fanny Hopmans

Vanaf Schiphol naar Minsk, overstap en door naar Charkov. Op Minsk een airport-beer en daar kwamen we Yuri tegen. Met z’n drieën vlogen we door om in Charkov opgehaald te worden. In het hotel aangekomen was het een terugzien van oude vrienden van Illona en voor mij kennismaken met veel nieuwe mensen voor mij. In totaal waren 26 nationaliteiten vertegenwoordigd, uit de hele wereld! Gezelligheid alom, hapje eten en cocktail erbij, dat beloofde nog wat voor de rest van de week.

Maandagochtend: snel ontbijt, na een nacht in onze prachtkamer. Ja, we hadden allebei ons eigen bed 🙂 Daarna met zijn allen de bus in, op naar de DZ Korotich, iets buiten de stad. Vol verbazing heb ik naar buiten gekeken tijdens de rit. Wat een contrasten en lichte chaos op de weg. Oude Lada’s en nieuwe dikke vette BMW’s enzo. Op de DZ dokterscheck (krabbel) en vrijwaring (krabbel). Teven kregen we een aantal welkomst woordjes en een uitgebreide briefing op de DZ. “landt niet tussen de vliegtuigen, dat is niet handig”. De DZ was erg groot, echter was het ook de start en landingsbaan van de vliegtuigen. Dus goed opletten. Ook omdat je met zo’n 60 para’s naar beneden komt, is het handig om na je landig gelijk om te draaien, om de anderen te zien. Daarna werden de groepen ingedeeld en konden we de eerste sprong gaan uitlopen. Ik zat in de groep van Kate, lol en uitdagende sprongen gegarandeerd. Omdat er al een bepaalde experience was, werden niet alle basics behandeld. Daarnaast stond de fun-factor ook voorop.

De sprongen

De eerste sprong heb ik als floater uit de kist gesprongen. Dus achterwaarts eruit en de rest eruit zien komen. Te gek. We zijn begonnen met een 30-way, met 1 punt. Beetje level, maar mogelijkheden voor meer. Sprong 2 en 3 waren meerpunters. Superleuk en zo snel het eerste punt fatsoenlijk ligt, kun je door naar het 2e punt. Zachte docks zijn hierin dus key en kijk naar de basis… otherwise: BAD THINGS WILL HAPPEN!

De eerste twee sprongen heb ik dus als floater eruit mogen springen. Te vet: daarna volgt de rest van de formatie pas. Werken op de base en zachtjes aandocken. We gingen op 5500 FT in tracking om genoeg separatie te hebben. De 3e sprong ben ik als diver eruit gegaan, wat verder achterin. Je hebt geen hele diepe dive, maar meer een flat dive. De formatie lag namelijk vrij ver vanwege de voorwaartse snelheid van de AN-72

De dropzone

De DZ is echt netjes verzorgd: grote pijl die je vanuit space kunt zien, nette packing area en een bar. En bomen vol pruimen. Niet teveel van eten, maar oef, wat lekker!

Manifest - Foto: Fanny
Manifest – Foto: Fanny

De dag hebben we afgesloten met een openingsdiner in Oekraïense stijl: veel vlees en goed gevulde pasta. Oh, en bier en lokale brandy.

Dinsdag, de 1e 60-way was een feit. Helaas stak de wind op, standje aan+. Dus tijd voor vermaak. Fruit plukken, salsa dansen, beetje eten en hangen. Iedereen is heel gebleven en eind van de dag zijn we teruggegaan naar het hotel. Op naar een hap eten in Charkov. Andrey, een local had een tentje voor ons geregeld. Heerlijke vega burger op 🙂

Woensdag, late call: grijze lucht, warmte front. Whisky tijd? Nope, eerst een stadswandeling, onder andere door een prachtig park, kop koffie en een koek (minder dan 0,30 cent) en een stukje geschiedenis van de stad. Impressive. De invloeden van het communisme zijn nog duidelijk zichtbaar in de gebouwen en indeling van de stad. Maar de mensen zijn aardig en alles is aan het ontwikkelen. Echter… luister goed naar de verhalen en kijk naar je gezelschap.

In de namiddag..tijd voor een drankje of wat en een interessant seminar, opgezet door Kate en Dieter over bigway vliegen. Weer een boel geleerd, maar ja, liever de praktijk…

Laatste dag alweer

Donderdag: nationale feestdag in Oekraïne en de laatste dag van het event. De AN-72 stond aan de grond, maar gelukkig konden we uit de AN-28, het kleine zusje springen. Het plan? 20-way speedstart met 4 teams. Legendarisch. Vooral als je als laatste diver een sprintje mag trekken voor je de kist uit bent. Daarna dive en zachtjes aandocken, althans dat was de bedoeling :-). Ik zat in het team van Kate, en hoe kan het anders: het winnende team. Kwam door Kate’s engineering van de ster.

Vliegtuigen - Foto: Fanny
Vliegtuigen – Foto: Fanny

Daarna hebben we nog een afsluitende fotoshoot gemaakt, ook voor Illya, die helaas tijdens de eerste dag lelijk is geland en in het ziekenhuis terecht is gekomen. En toen? Regen…. Dus Beer-o-Clock again. Tijd voor een afsluitend feestje in een bar in de stad, 2 uur slaap en terug naar NL.

Wat maakte het event zo uitzinnig bijzonder?

  1. De locatie. WTF jij gaat naar Oekraïne?! Is dat veilig?
  2. Nieuwe mensen leren kennen, allen gek van parachutespringen. Wat wil je nog meer?
  3. Een tweetal vliegtuigen die niet zomaar in NL komen om uit te springen. En ja, wat super vet was dat!
  4. Bijkomende voordelen: alles geregeld tot in de puntjes (big thanks to Alia en de organisers) en Oekraïne is spotgoedkoop.

Lijkt je zo’n event ook wat? Zorg dat je current bent, ervaring opdoet en je op de hoogte bent via de social kanalen en vrienden. Ik kan het je enorm aanraden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.