Audible hoogtemeters

Een hoogtemeter op je linkerhand is een duidelijk verhaal. Zonder ga je niet omhoog in Nederland. Maar hoe zit dat met de hoorbare hoogtemeters? Wat voor soorten heb je en zijn er bijzonderheden aan?

Waarom een audible hoogtemeter?

Een hoorbare hoogtemeter is fijn om bij je te hebben, tijdens een wedstrijd in vrije val is dit eigenlijk je primaire hoogtemeter. Heel fijn, je hoeft dan niet meer op je pols te kijken hoe hoog je zit, maar je kunt je vol op de oefening storten. Daarom wordt een audible hoogtemeter vaak pas aanbevolen als je je A-brevet en instructiesprongen hebt afgerond. Dan heb je wat meer besef wat je doet en waar je bent in de lucht.

In de meeste gevallen stel je je hoogtemeter in op de hoogtes dat je afzwaait en in tracking weggaat, de tweede gaat als je moet openen na je tracking en de derde staat op de hoogte dat jij onder een goed geopende parachute hangt. Meestal hoor je deze niet, enkel als je laag opent of als je een te hoge snelheid onder je koepel hebt, zoals bij een malfunction.

Fabrikanten van audible hoogtemeters

Er zijn een paar merken die audible hoogtemeters maken. De meest bekende is L&B ( LARSEN & BRUSGAARD), zij hebben diverse hoogtemeters voor diverse gebruikers. In grote lijnen komen ze op hetzelfde neer: piepjes in de vrije val.

De Solo II is een hoogtemeter die je enkel de piepjes in de vrije val geeft, gemakkelijk in gebruik, weinig poespas. Dan hebben ze de Optima serie. Deze is begonnen met de Optima, opgevolgd door de OptimaII. Deze pieper kun je terugvinden in heel veel helmen, ook bij mij. Ik ben er erg tevreden over, vrij gemakkelijk in te stellen voor de basis piepjes in de vrije val en ook onder de koepel kun je piepjes instellen. Je hebt ook verschillende menu’s, dus je kunt gemakkelijk switchen naar andere instellingen als je een ander type sprong gaat maken.

De Quattro is gemaakt voor het vrije val werk met vier piepjes in de vrije val, ideaal als je vaak grotere formaties vliegt met trackinggroepen.

De laatste uit de serie van L&B is de ProtrackII. Deze audible heeft een logboek en zeer veel functionaliteiten, dat zie je dan ook weer terug in de prijs. Maar wel een leuk apparaatje.

Parasport Italia heeft ook een audible, de NeoXs. Zeer klein en met diverse pieps voor in de vrije val en onder de parachute.

Er zijn ook nog wat Neptunes in omloop. Met logfunctie, maar ook wat groter. Deze zou bij mij niet in mijn helm passen. De opvolger van de N3 is de Atlas van Alti-2. Groot aantal functionaliteiten, ook uit te lezen met een USB en logfunctie. Tevens heeft deze een canopy functie.

Waar let je op bij de aanschaf van een audible hoogtemeter?

Wat wil je gaan doen? En hoe groot mag deze zijn? Daarnaast is in vele gevallen het budget en de verkrijgbaarheid van apparaten een doorslaggevende factor. Ik vind de OptimaII erg fijn, maar ja, ook nooit anders gesprongen.

Tip! Als je meerdere helmen hebt, zorg dan dat je dezelfde audible gebruikt, om verwarring te voorkomen. In mijn camerahelm en fullface heb ik ieder een eigen audible zitten, om te voorkomen dat ik een keer zonder pieper in de vrije val bezig ben.

Hoe weet je of je audible het doet?

Read the F* manual en check ‘m voor je het vliegtuig in gaat. Met de OptimaII weet ik dat ie aanstaat als ik op 1.000ft de piepjes hoor gaan. En ik check voor mijn eerste sprong even of deze in mijn helm zit. Daarna “geloof” ik het wel, mijn camerahelm audible verzet ik namelijk nooit, dus deze controleer ik dan ook niet meer op de instellingen. Ik let wel op het aantal piepjes dat ie geeft op 1.000ft, want de batterij zegt dat hij al een jaar bijna leeg is. Bij bigways of andersoortige sprongen check ik mijn audible wel even, dan weet ik dat ik op de juiste hoogte separeer.

Kortom, maak die investering, het is fijner voor jezelf en veiliger voor iedereen als je correct reageert op de pieps!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.