ontbijt op de dz - Fanny Hopmans

Voeding en skydiven

Gezonde voeding is een hot topic bij velen van ons. Variërend van Paleo tot 100% vegan of voor een aantal (noodgedwongen) glutenvrij, tegenwoordig kun je veel kanten op met je voeding.

Maar wat is nu een goede combinatie van voeding voor het skydiven? Daarover zijn diverse meningen. Ik leg je graag uit wat mijn ervaring is qua voeding tijdens een trainingsweek of weekend.

Start van de dag

Doordat ik door de week aan intermitted fasting doe heb ik vaak ’s morgens niet zoveel honger. Maar de kerozine dampen maken mij niet gelukkig en daarom ontbijt ik toch. Ik begin met muesli ( home mixed), met havermout, lijnzaad, pitjes en kokosflakes. Daar gaat fruit bij, zoals banaan en besjes, perzik of peer en afgetopt met (lactosevrije) yoghurt of soya yoghurt. En afgelopen trainingsstage ging er ook een stukje pure chocolade ( 70% of meer) erbij. Daar kreeg ik gelijk een blij gevoel van. En jaloerse ogen van andere para’s die mijn hapje zagen. Je kunt ook nog wat eiwitpoeder erbij doen, dit is vooral fijn als je merkt dat je spieren wat stram zijn. Hierdoor krijg ik mijn vitamines, eiwitten en koolhydraten binnen.

Ik kies voor zo min mogelijk suiker in de ochtend, juist omdat dit pieken geeft in je bloedsuikerspiegel, waardoor je insuline hormoon harder moet werken. Hierdoor krijg je die dips en heb je het gevoel dat je weer wat moet eten om wakker en alert te blijven. Dat wil ik dus voorkomen. In de ochtend drink ik ook behoorlijk wat water, dit is ook een prima vulling en zorgt ervoor dat je je afvalstoffen kunt afvoeren. Oh en koffie natuurlijk, een kopje (of 2) vind ik heerlijk om de dag mee op te starten.

Tussendoortjes

Tussendoor heb ik dan niet zoveel nodig, dat vind ik ook prettig om niet met eten bezig te zijn. Mocht het zo uitkomen dat we tussen 1200 en 1330 een aantal back to backs maken, dan eet ik een handje nootjes en/of een boterham tussendoor. Hierdoor weet ik zeker dat ik het red tot na de “lunchtijd.”

In de middag heb ik dan wat meer ruimte voor een tussendoortje: snacktomaten, nootjes, boterham of soms een koekje. Of een dropje…Nou ja, ik ben dan wat vrijer qua voeding, zodat ik iets meer ruimte heb om mijn energie aan te vullen waar nodig. Maar een espresso hielp afgelopen keer onwijs goed om me uit mijn dip te halen

Wat doe je dan bij een dip?

Een kopje koffie, dat helpt erg goed. In ieder geval probeer ik van de snelle suiker af te blijven, maar een stukje fruit of wat groente en nootjes helpen ook prima de motor weer een duwtje te geven. Je kunt natuurlijk ook een gekookt eitje eten. Ik probeer tijdens standby’s ook actief te blijven, zodat ik snel kan opstarten.

Lunch tijdens een skydive dag

Ik een graag groente en mijn lichaam heeft dit ook hard nodig. Mijn darmen werken er gewoon beter op. Dus standaard gaat een salade met tomaat, paprika en komkommer mee. Om koolhydraten binnen te krijgen eet ik een aantal boterhammen met pindakaas of hummus. Maar ook kaas vind ik erg lekker op brood, dit is ook fijn om je hoeveelheid zout binnen te krijgen. En ik eet dan wel bruin brood, zuurdesem is mijn favoriet. Dit heeft puur en alleen met mijn gestel te maken.

Avondeten

Na het trainen drink ik graag een drankje, maar dat is tijdens een wedstrijd alcoholvrij, zoals tonic of bruiswater. Maar zij we klaar… een biertje vind ik erg lekker! En dan de avondhap probeer is gezond te houden, pasta met rode saus met veel groente en wat kaas of een risotto, een curry of een groentetaart die al eerder is klaargemaakt. Een mix van alle voedingsstoffen, met in de hoofdrol groente en voldoende eiwitten om de spieren in balans te houden.

Met andere woorden, ik probeer mijn voeding in de gaten te houden en de voedingsstoffen die ik nodig heb iedere dag binnen te krijgen, maar ik ben dol op chocolade, ijsjes en als ik mij verveel ga ik snaaien… Je zult me dus meestal met een tasje met eten aankomen, hiermee overleef ik de dag prima!

Wat eet jij tijdens een springdag? Let je op je voeding als je aan het trainen bent? Heb je tips die je graag wil delen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *