Visualiseren - Foto Fanny Hopmans

Visualiseren

Afgelopen weekend werd ik getriggerd door een post van Ranomi Kromowidjojo. Zij legde uit dat ze haar wedstrijd visualiseert. Dit gebruikt ze op het moment als trainingsmiddel. Want ook de topsporters kunnen op dit moment niet optimaal trainen. Ook binnen skydiving wordt visualisatie toegepast. Hoe gaat dit in zijn werk en wat kan ik ermee? Ik neem je mee in de wondere wereld van visualisatie!

Wat is visualisatie?

Visualiseren betekent ergens beeld bij krijgen. Hoe vaak hoor je de kreet niet “ik zie plaatjes” als er een ranzige grap wordt verteld? Iemand beeld zich dan in dat hij dat wat gezegd wordt ziet. Dat doe je ongeveer ook zo met visualistatie, maar dan doelgericht. Je gaat de oefening al inbeelden voor je deze gaat uitvoeren. Laat dat nu een perfect middel zijn bij skydiven!

Wanneer pas je visualisatie toe?

Visualiseren kan een enorm krachtig instrument zijn. Daarom wordt veel toegepast bij meditaties en yoga. Het kan je helpen situaties versneld los te laten, een oefening gemakkelijker aan te leren of iets te bereiken. Je kunt het ook inzetten om doelen te bereiken, zoals een foutloze sprong.

Hoe pak je visualisatie aan?

Het kost tijd en energie om jezelf aan te leren te visualiseren. Dit moet je namelijk trainen. Begin daarom met iets kleins te visualiseren. Bijvoorbeeld een voorwerp in je huis. Kijk er aandachtig naar. Sluit dan je ogen en probeer het voorwerp voor je te zien. Train dit iedere dag door steeds iets minder lang naar het voorwerp te kijken en langer je ogen gesloten te houden. Beeld je ook  in hoe het voorwerp voelt, temperatuur, het gewicht, structuur. Hierdoor train je je bewustwording voor het opnemen van informatie en het visualiseren van kleine dingen.

Gevoel en visualiseren

Vergeet je gevoel tijdens het visualiseren niet. Wat voel je, wat ruik je, wat zie en hoor je en wat raak je aan tijdens de sprong. Deze emoties zijn een onderdeel van de visualisatie, want tijdens de sprong zijn deze factoren er ook. Visualiseren is meer dan alleen zien. Visualiseer het moment van het openen van de deur, wat voel je dan? De lucht stroomt naar binnen, hoe ruikt deze? Ook het lawaai en de temperatuur veranderen. 

Exit- Foto Fanny Hopmans
Exit- Foto Fanny Hopmans

Wat kun je visualiseren?

Er zijn een aantal onderdelen in de sport die je heel goed kunt visualiseren. Denk maar eens aan een sprong uit het vliegtuig. Van exit tot en met de landing kun je visualiseren wat je gaat doen.

Danny heeft een voorbeeld uitgewerkt wat hij visualiseert voor een exit, de deur is inmiddels open. “Ik visualiseer dat Fanny, Rick en Manuel naar buiten klimmen. Sofia en ik nemen onze plek in. Dan pak ik de grips op en check iedereen. Ik voel dat Sofia het gat tussen ons sluit. En dan stopt de beweging, iedereen is klaar voor de exit. Ik geef de shake…” 

Danny beschrijft tot in detail het moment tot hij de shake geeft. Iedereen heeft zijn eigen manier van klaar gaan staan, de laatste beweging wordt gemaakt en dan is het rustmoment voor de shake. 

Visualisatie Danny - Foto Fanny Hopmans
Danny aan het visualiseren – Foto Fanny Hopmans

Danny vertelt: “Elk stukje is ook een puntje op mijn checklist. Ik weet wat ik kan verwachten. Het klaar staan in de deur is als een zwitsers uurwerk. Op dat moment kan ik erop vertrouwen, die exit gaat lukken.” 

Je kunt complete sprongen van begin tot eind visualiseren, maar je kunt ook de figuren visualiseren om zoveel mogelijk sequences te zien. Ook binnen de andere disciplines, zoals canopy piloting wordt gewerkt met visualisatie.

Manieren om te visualiseren

Er zijn meerdere manieren om te visualiseren, wellicht heb je er al kennis mee gemaakt toen je gecoached werd.

  • Vanuit je eigen positie neem je de sprong door. Hier kun je werken aan het gripplan. Je loopt de sprong door, maar dan zonder je teammaatjes. Visualiseer je sleutelmomenten, zodat je weet wanneer je moet gaan remmen in je beweging, welke tussenpicture zie ik in het block, wie heeft de langste move en zal de key geven? 
  • Vanuit het blikveld van de cameraspringer/video angle. Een goed moment om te overzien wat de anderen doen en hoe het hele plaatje eruit ziet.
  • Met gesloten ogen train je het mentale deel. Je gebruikt je spieren zonder ze te gebruiken. Het verbetert het zien van de plaatjes, het groter geheel.
  • Speel met de snelheid waarmee je visualiseert. Wil je blocks/figuren beter leren zien, ga dan voor low-speed. Wil je werken aan anticipatie, dan mag het tempo een beetje omhoog.
  • Visualiseer wie je wil zijn, dit gaat ook bijdragen aan je mindset en hierdoor kun je je doelen gemakkelijker bereiken. Dit kun je ook toepassen in je dagelijks leven!
Visualiseren in het vliegtuig - Foto Fanny Hopmans
Visualiseren in het vliegtuig – Foto Fanny Hopmans

Wat visualiseer ik tijdens een wedstrijd?

Ik probeer zelf meer te visualiseren, het plaatje te zien. Hierdoor kan ik gemakkelijker anticperen als een figuur niet helemaal ligt zoals het zou moeten. Ik neem een voorbeeld, een ronde tijdens een wedstrijd indoor.

Ik beeld mij in hoe mijn pak en helm zitten. Het velcro mijn handschoen dichtklemt op mijn pols en ik de herrie hoor van de windtunnel als we in de tussenkamer staan. Ik voel mijn ademhaling, iets sneller dan normaal.

Ik voel hoe ik de windtunnel instap. Welk been eerst, handplaatsingen op de rand van de deur, check rechts, links en voor je van je teammaatjes. Een been op de wind, ik voel de druk. Voel de ready-key en beeld je de entry-key in die je geeft. Visualiseer waar je naar toe vliegt in de tunnel voor de opbouw van het eerste figuur. Waar kijk je naar toe, hoe lig je klaar? Waar voel je spanning? Voel de key en start de opbouw naar het volgende figuur: waar lig je ten opzichte van de anderen? Welke beweging moet je maken? Hoe krachtig moet deze zijn? Kun je voelen welke spieren je gebruikt? Hoe is je ademhaling? En: wat zie je dat er gebeurt, klopt het plaatje. Doordat je en perfecte ronde visualiseert, snapt je mind ook precies wat er moet gebeuren tijdens de ronde zelf. Je hebt namelijk al voorgedaan hoe het moet!

Lukt het jou om (delen) van een sprong te visualiseren? Probeer iedere keer maar een stukje, dan zul je merken dat je er steeds handiger in wordt.

Bronnen:

Skydive mag: https://www.skydivemag.com/new/2018-09-19-20130821-visualisation/

Annanouka coaching: https://www.annanoukacoaching.nl/wat-is-visualisatie-meditatie/

Minke Brink: http://minkebrik.nl/wat-is-visualiseren/http://minkebrik.nl/wat-is-visualiseren/

Mark Teijgeler http://www.markteijgeler.nl/abc-van-meditatie/meditatietechnieken/visualisatieoefeningen/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.