Van kicked ass naar kick ass landingen!

Snel sta je op, terwijl je je kont afveegt. Je slikt je tranen weg en raapt je parachute bij elkaar. Je skydive vrienden geven elkaar high-fives voor de leuke sprong. Je pept jezelf op: de vrije val was super… maar die landing…

Je hebt een paar honderd (meer of minder) sprongen, maar je hebt enorm veel moeite met landen. Vanwege je gewicht kon je snel downsizen, het landen ging vrij aardig. Maar ergens is de klad erin gekomen. Je merkt dat je geen lol hebt in het laatste deel van de parachutesprong en hebt daardoor behoorlijk want kont landingen, of erger: voorover op je gezicht landingen gemaakt.

Komt je dit ook bekend voor? Wees gerust. Je bent niet de enige!

Ik wil je graag wat tips geven om meer plezier uit het vliegen onder je koepel te halen

Heb plezier onder de koepel

Ik vind het enorm leuk om onder mijn parachute te vliegen. Enkel als de condities zo marginaal zijn, dan ben ik minder happy. Bijvoorbeeld bij extreem veel wind (in de marges) of als het turbulent is. Mijn parachute heeft een radicaal karakter. Lady Katana moet gevlogen worden en dat vind ik ook het leuke aan deze parachute. Maar ik kan ook als een dweil vliegen hoor! Dat ligt er net aan hoe urgent het is dat ik naar beneden moet, of dat ik even kan blijven hangen. Bijvoorbeeld om die zonsondergang iets langer te bekijken.

Ondertussen doe ik mijn checks aan mijn materiaal en spot ik de omgeving meermaals. Waar zijn de medespringers, gaat daar alles goed? Hang ik op een plek dat ik terug kan komen naar de DZ?

Bereid je voor op wat komt

Ik check altijd al vroeg waar ik hang, zodat ik kan inschatten of ik het überhaubt red om terug te komen. Mocht er onverhoopt toch iets gebeuren, heb ik ook altijd opties qua uitwijkvelden. Hierdoor kan ik mij concentreren op mijn landing en genieten van het vliegen laag bij de grond. Het zijn geen giga afstanden die ik maak, maar het is wel genieten als je die wind in je snoet voelt en je pootjes rustig neer kunt zetten op de grond!

De voorbereiding voor het landen begint al op de grond. Als je iedere keer op dezelfde dropzone springt wordt dat vanzelf gemakkelijker. Weet wat voor weer het is, dat kun je op een aantal manieren ontdekken: lees het weerbulletin kleine luchtvaart van de KNMI. Ga na wat de windrichting is op de dropzone en wat dat inhoudt voor de landingsrichting Check de windzak op het vliegveld (maar check altijd de condities op de de DZ). Vraag een briefing bij een HI of I, of desnoods een van je ervaren(!) medespringers die net gesprongen heeft.

Twijfel je of het te hard waait, vraag na aan het dienstdoend kader waar zij de limiet neerleggen. Denk daarbij niet alleen aan je koepelgrootte, maar ook aan je sprongaantal en skills. Je kunt het risico vermijdend gedrag noemen door niet omhoog te gaan, maar het komt er op neer dat het calculeren van je risico’s is en daarop anticiperen. En als je eenmaal uit dat vliegtuig bent gesprongen is er geen weg meer terug… Jij moet die chute neerzetten, dus besluit je toch om niet te gaan door bijvoorbeeld andere condities, het is jouw veiligheid!

Ervaren springers, met name Canopy Pilots maken een heel plan voordat ze omhoog gaan. Dit geeft ze de rust en de ruimte in hun hoofd om zich te concentreren op hun landing. Dat is iets wat jij ook kunt doen. Visualiseer je landing, net als je dat met een sprong kunt doen. Waar ligt je entry voor je circuit, je base en final?

En dan heb je een bad ass landing..

Get over it! Leer ervan. Durf jezelf de vraag te stellen: wat voelde ik en wat deed ik? Kortom: zelfreflectie. Hierdoor kun je al kort analyseren wat er gebeurde. Denk ook terug aan het deel onder de koepel, voor je het circuit inging. Was je nerveus voor de landing? Hing je onder je parachute of bestuurde je de parachute?

Ga ook bij anderen na wat zij hebben gezien, praat erover. Omdat je vaak van Jan en alleman advies krijgt, kan het een complex zaakje worden. Daarom beveel ik je aan om hier kritisch op te zijn, maar wel goed te luisteren. Het beste is om met regelmaat een canopy cursus te volgen. Juist als je gaat wisselen van parachute in maat of soort, of gewoon omdat kan: om je landingen te verbeteren.

Houd dat goede gevoel vast

Vooral wij vrouwen blijven met dat rot gevoel hangen over een landing, of iets wat niet volgens plan ging. Neem er je leerpunten uit mee, maar durf ook verder te gaan. Steek wat je geleerd hebt in je rugzak en probeer het nog een keer, en nog een keer. Net zolang tot je merkt: hey! Ik begin er lol in te krijgen, want het begint steeds comfortabreler te voelen! Dan komt vanzelf de volgende stap naar de kick-ass landingen!

Wil je en andere koepel gaan vliegen? Maak er een aantal testsprongen mee, dan voel je of je de koepel fijn vindt vliegen. Dat is altijd belangrijker dan dat anderen vinden wat voor koepel jij zou moeten vliegen!

Bedankt voor de check @Frederique!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.