Image by KatinkavomWolfenmond from Pixabay

Slaap goed!

Het is de start van 2020. Iedereen heeft wel iets in gedachten wat hij/zij anders wil doen in dit jaar. Vaak gaat het over meer/minder. Zoals meer sporten, meer studeren, meer slaap, minder roken (of gewoon stoppen), minder alcohol. Maar ook zaken anders doen, aan iets nieuws beginnen, iets achter je laten. Het is een bijzonder iets, waarom juist op dit moment, in die grauwe maand januari starten aan dergelijke doelen?

Velen beginnen zeer streng. Een dieet van 1400 caloriën is niet gezond, wetende dat je tussen de 2000 en de 2500 kcal binnen mag krijgen per dag. Haal er eens 200 per dag vanaf en eet gezond. Skip de chips, of in ieder geval een paar dagen per week. Ik denk dat als je milder bent je iets beter kunt volhouden, of aanpassen. Zo ook met ook je dieet, wat je eigenlijk beter kunt zien als een levensstijl. Hierdoor kun je het aanpassen en naar je eigen hand zetten. Je weet zelf wel (na uitproberen en falen) wat voor jouw lichaam werkt en wat niet. En dat pas je om de zoveel tijd weer aan, door nieuwe inzichten en uit te proberen.

Wat heeft slaap hiermee van doen?

Image by <a href="https://pixabay.com/users/Pexels-2286921/?utm_source=link-attribution&utm_medium=referral&utm_campaign=image&utm_content=1839183">Pexels</a> from <a href="https://pixabay.com/?utm_source=link-attribution&utm_medium=referral&utm_campaign=image&utm_content=1839183">Pixabay</a>

Maar genoeg over eten, daar wordt zoveel over geschreven. Ik wil het hebben over slaap. Er zijn steeds meer onderzoeken naar slaap en de gevolgen van te weinig slaap. Genoeg slapen is een must. Een normaal mens slaapt zo’n 7,5 tot 9 uur. Daarbij moet je in gedachten houden dat je slaapt in cyclussen van gemiddeld 90 tot 120 minuten. (https://www.floriswouterson.com/sleep-performance/hoeveel-slaap-heb-je-eigenlijk-nodig/). In een slaapcyclus doorlopen we 4 fasen, waarbij de ene fase wat sneller verloopt dan bij de ander. Hierdoor kunnen een aantal mensen (een zeer klein percentage) met minder slaap af.

Slaapfasen

Je start met de sluimerfase (NREM1). Hierdoor vallen je ogen dicht, je oogactiviteit neemt af en je valt langzaam in slaap.

De tweede fase is de NREM2. Je slaapt licht en kunt gemakkelijk wakker gemaakt worden. Daarna zak je weg in de diepe slaap (NREM4). Je ademhaling en hartslag zakken tot een laag ritme. Wordt je wakker gemaakt in deze fase, dan voel je je meestal gedesorienteerd. In deze fase wordt hard gewerkt aan je fysieke herstel.

Dan kom je daarna in de REM-slaap, de droomslaap. Hier wordt de betekenis van REM ook duidelijk: Rapid Eye Movement. Je spieren zijn wel volledig ontspannen, maar je ogen kunnen dus snel bewegen in deze fase. Je hersenen zijn op dit moment wel zeer actief. Er wordt ook wel gesproken over paradoxale slaap. Wat er allemaal gebeurd? De hersenen zijn actief met dromen, het verwerken van informatie en allerlei geheugenfuncties. Hierdoor wordt de geest verfrist en de ervaringen die je hebt opgedaan worden verwerkt. Dit kost ook allemaal energie.

Als volwassene slaap je gemiddeld 15% in je REM-slaap. Bij baby’s kan dit percentage wel 70% zijn. En als je meermaals wakker wordt gemaakt in je REM-slaap lijkt er een grotere behoefte te zijn aan deze slaap. Dit is terug te zien in de nachten erna waarbij mensen niet wakker worden gemaakt in hun REM-slaap. Dit slaapmoment is dan langer.

Daarna stap je weer een nieuwe slaapfase in. Naarmate de nacht vordert (de meesten van ons slapen snachts) wordt je slaap wat lichter. De eerste 3 slaapcycli zijn daarom ook enorm belangrijk omdat je hier dieper slaapt.

(https://slaapcentrum.slingeland.nl/kenniscentrum/Slaapcentrum/Wat-is-slaap/836/845)

En voldoende slaap zorgt ervoor dat je je fit en energiek voelt en dat je hopelijk je doelen gemakkelijker kunt bereiken. Ik denk dat slaap enorm belangrijk is en dat we het meer aandacht mogen geven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *