Fit het skydive seizoen in!

Fitheid en parachutespringen, waarom zou je? Je valt toch gewoon naar beneden?

Ja, zoiets. Soms laat ik me uit het vliegtuig gooien en val naar beneden. Maar meestal ben ik keihard aan het werk tijdens een tandemvideo, teamtraining of recordsprong. Hoe ik fit probeer te blijven voor het parachutepringen leg ik je uit in deze blog.

1. Hardlopen / cardio achtige zaken

Je kunt er veel over zeggen, maar ben je gewend om hard te lopen, dan is niks lekkerder dan dat. Hoog of laag tempo, korte of lange route, het maakt niet uit. Ook ik loop weer hard. Omdat ik het leuk vind, maar ook omdat ik merk dat ik er fitter van wordt. Daarnaast is het een mogelijk, in combinatie met een goed eetpatroon om wat kilo’s kwijt te raken. Want minder calorie-inname verzorgt een negatieve balans en daar verlies je van.

Ondertussen traint het mijn spieren, core-stability en stevige enkels. Ik ren graag door het bos, de ondergrond is ongelijk en daardoor train ik mijn enkels en knieƫn ook nog eens.

En is het heel slecht weer… dan ga ik RPM’en. Lekker explosief op de fiets binnen trainen!

2. Krachttraining

Een sterke core zorgt ervoor dat je stabieler kunt zijn in de vrije val. Het trainen van mijn lichaam op kracht heeft er in ieder geval voor gezorgd dat ik minder (spannings)hoofdpijn heb en sterker ben geworden. Stel je maakt 10 sprongen op een dag, dan kan mijn lijf dat wel aan. Ook van parachutespringen kun je spierpijn krijgen. Vooral de borst, schouder, buik en bil / rugspieren kunnen de dag erop nogal zeuren. Hoe dat dat komt? 10 kg op m’n rug en een camera op mijn hoofd, het vliegen onder de chute, de beste beelden willen maken in de vrije val en de sprintjes over het veld met als je spullen!

Mijn krachttraining omvat oefeningen voor de buik, lage rug, benen en armen. Het type oefeningen varieert en de hoeveelheid training per week ook. Soms komt het gewoon niet uit, net als het hardlopen.

3. Yoga

Veel freestyle skydivers doen veel aan yoga, maar yoga is inmiddels in heel de sport goed aan het inburgeren. Waarom? Flexibileit. Heb je veel stijfheid in je onderrug, benen, schouder of andere lichaamsdelen. Yoga helpt!

Fit leven heeft mij al veel goeds gebracht en daarom sport ik vrolijk door, zomer of winter. En natuurlijk met de fiets of het longboard naar het werk! Wat doe jij om je goed te voelen en fit te blijven, zodat je meer plezier hebt van je sprongen? Laat het weten in een comment!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *