Copyright Fanny Hopmans

En dan hang je weer aan die oranje

Even het jaar uit hop en poppen, sprongetje 1 en sprongetje 2. Daar bleef het bij. Want de plu wilde niet open. Dan weet je zeker dat je de laatste sprong van het jaar hebt gemaakt met je eigen materiaal.

Hoe het zo gebeurde? Na de exit op 3500ft uit de c182 gooide ik mn pilot uit om een mooie clear and pull te maken. Maar nadat de interne tik-tak aangaf dat het niet klopte, voelde ik mn risers, Slap, geen druk en ook niet meer druk. Keek omhoog en zag daar de bag bungelen aan de lijnen, zonder extra begeging. In een fractie was het een graai naar beide hendels, ontkoppelen van de zooi boven m’n koppie en tijd om die oranje tevoorschijn te halen. Deze stond vrij rap, maar helaas daarbij ook mijn afwerpkussen weggemikt. Tsja, ik hoor je al denken… hoeveel sprongen heb je nu? Sorry guys, safety first. Geen stof boven je hoofd, dan gaat vrij snel met de hoogte. Eind goed, al goed, voordat ik terug was op het clubhuis lag m’n main al naast Danny op de bank. “Oh, Fanny heeft een reserve gehad.”  En mijn freebag lag al in de dropzone bus.

Landing was prima, maar nu dat afwerpkussentje nog vinden in de wei. En die is dan groter dan je denkt….

Hoe kwam het dat ik een reserve heb gehad?

Ik denk dat er meerdere redenen zijn:

  1. Betrokken stiek was oud en miste dus rek.
  2. Niet goed gestowed, de stows te klein gemaakt of de stiekjes niet netjes op elkaar gelegd.
  3. De pilot begint zijn trekkracht te verliezen.

Inmiddels is mijn set terug van de repack en de conclusie zijn toch opties 1 en 2, een combinatie van factoren. Eind goed, al goed, nieuw kussentje en een repack erbij. Klaar voor het nieuwe seizoen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *