Ijsbad

Challenge 1: het ijsbad – Wim Hof method

De regen slaat tegen de ramen en we ademen diep in, klaarmakend voor de retentie. Dit is een onderdeel van de Wim Hof methode waar ik afgelopen weekend mee kennis heb gemaakt. Velen van jullie kennen Wim Hof waarschijnlijk wel: de iceman die onmogelijke koude omgevingen kan overleven.

Het is ook bizar wat zijn lichaam aankan, daar heeft hij veel ervaring in opgedaan en inmiddels heeft de wetenschap ook onderzocht dat het wel klopt wat er in zijn lichaam gebeurt. Tijd om dit zelf te ervaren. Challenge accepted. Eind van de dag stap ik in het ijsbad.

Waar Wim Hoffen

Er zijn diverse locaties en trainingen om kennis te maken met de Wim Hof methodiek. Of je nu gelijk een heel weekend of een dag(deel) er de tijd voor wil maken, alles kan. Wij zijn naar Roeselare (vlakbij Moorsele voor de para’s) in zuid-west België gegaan om ons onder te dompelen in de methodiek.

Iedere training heeft zijn eigen opbouw, maar de principes van de methodiek: het ademen, de oefeningen en het ijsbad komen in ieder geval aan bod. Wij hadden heel de dag de tijd om ons uit onze comfortzone te halen. Eerst het ademen waarbij je je lichaam gaat voorzien van heel veel zuurstof, om daarna in retentie te gaan.  Ieder keer kon ik dit langer volhouden en voelde allerlei sensaties in mijn lijf. Het is een vorm van meditatie, altijd erg fijn om te doen!

Uit de comfortzone

Na een heerlijk ontbijt met havermout en fruit was het tijd om ons lichaam te wennen aan minder comfort: uit met die trui, de lange broek verwissel je voor een short en hop naar buiten. Handschoenen en een muts mochten wel mee. Doel: je lichaam prikkelen. Je kunt echt wel tegen die kou en wordt daar niet zomaar ziek van! Dus een 45 minuten door het Vlaamse landschap gewandeld en het niet overdreven koud gehad. Er stond een stevige bries en het was begin februari. Normaal zou je dus in een dikke jas rondsjouwen, diep weggedoken. Daarna was het heerlijk opwarmen bij de kachel. Dat is wel belangrijk om je lichaam de kans te geven om op temperatuur te komen.

Voorbereiding voor het ijsbad

Na theorie over de  Wim Hof methodiek en dus ook de voordelen die op kunnen treden, kregen we een wederom heerlijk maaltje. Vers zuurdesem brood, lekkere vegan spreads en groente. Oh, en een goedgevulde soep! Om ons nog wat te prikkelen hebben we nog een aantal yoga-poses doorgenomen die worden aangeraden om te trainen. Hierin kun je steeds verder op zoek naar uitdaging voor jezelf. Denk aan handstand of een crow-pose. De middag vorderde en dat hield in dat het tijd werd voor het ijsbad. Na nog een aantal sessies ademhaling was het zover: badkleding aan en het ijs-ritueel kon starten. Dit hield in: blokjes ijs in het bad storten en jezelf opwarmen. Als het moment zover was voor jezelf, dan mocht je in het bad stappen.

Gevoel nadien

Overweldigend en heftig. Toen ik uit het bad kwam kon ik me maar een ding bedenken, wat me ook ontglipte: heftig. Maar wel fijn. De kou, de prikkels op je huid, hoe je lichaam gaat overleven, je ademhaling. Je neigt naar hyperventilatie en de kunst is om dit onder controle te krijgen.

Ijsbad - Foto Dries

Nadien voelde ik mijn huid gloeien en mijn rug voelde heel warm aan. Ik droogde op aan de buitenlucht en heb nog echt even nagenoten van de overwinning. Toch die adrenaline die om de hoek komt kijken.

Ook voel ik mijn schouder minder, daar zit al heel lang een nare blessure onder. Maar mijn darmen zijn wel wat geïrriteerd. Ik vermoed van de hoeveelheid afvalstoffen die het te verduren heeft. Er zit een zwakkere plek in mijn darmen en ze hadden het al niet naar hun zin afgelopen dagen. Komt wel goed, maar wel even pijnlijk.

hoe koud? - Ijsbad

Een aanrader. Nu volhouden met oefenen en lief zijn voor mijzelf. Dat is af en toe ook een challenge.

Wat is jouw challenge? En zou jij mij ergens voor willen uitdagen? Laat het weten in een comment!

2 thoughts on “Challenge 1: het ijsbad – Wim Hof method

  1. Interessant Fanny. Ik heb nooit zo’n cursus gedaan maar doe wel al twee jaar lang elke ochtend de ademhalingsoefening en sluit altijd af met een zo koud mogelijke douche. Beniewd wat je de meerwaarde vindt van training en ijsbad boven de oefeningen uit de WHM-app?

    1. Hey Patrick,
      Ik denk dat ik de begeleiding de meerwaarde vind. Ook dat iemand je (verder) op weg helpt met de oefeningen en verdieping kan aanbrengen. Plus dat het erg leuk is om geljkgestemden te ontmoeten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *